הורים | בית ספר להורים
בית הספר להורים
שייכות, שיתוף, עידוד, גבולות, אווירה משפחתית
ארגז הכלים לחיזוק התא המשפחתי
הורים בוחרים גן
מאת: ד"ר נאוה וולפסון, מומחית לחינוך והתפתחות ילדים
nava@wolfson.co.il
"הרישום לגני-הילדים בעיצומו! - כמו הורים רבים אחרים ביקרנו במספר גנים אך עדיין לא החלטנו לאיזה גן לשלוח את עידן בן השנתיים...ואולי עדיף להשאיר אותו בבית עם המטפלת עוד מספר חודשים" - משפטים כאלו ואחרים נשמעים מפי הורים רבים בתקופה זו של רישום לגנים.
מהו הגיל המתאים להכניס ילד לגן?
סביב גיל שנתיים זהו גיל טוב להכנסת הילד לגן. בדרך-כלל ילד סביב גיל זה בשל כבר ליציאה מן החממה של הבית.
איך בוחרים גן לילד?
ישנם מספר דרכים וקריטריונים המשמשים בעת בחירת גן לילד. אמנה כאן אחדים מהם:
- הכרות של ההורה את הילד - על ההורה לבדוק מהם צורכי הילד ולפיהם למצוא לו את המסגרת המתאימה. ילד שמאוד אוהב מגרשי משחקים למשל, חשוב שיהיה בגן עם חצר מאובזרת.
- צורכי ההורה - הורה העובד עד שעות הצהרים יכול להסתפק במסגרת הפועלת פחות שעות, אלא אם כן הוא זקוק לזמן נוסף לעצמו. באופן כללי תשע שעות של שהייה בגן מספיקות לילד ומשאירות זמן להורה ולילד להיות יחד לאחר מכן. אצל הורה הזקוק לעוד שעות מעבר לכך, יש לבדוק מהן האפשרויות הכי טובות עבור הילד ומשפחתו.
- צוות מטפלות איכותי - חשוב לוודא שבגן ישנן מטפלות שעברו הכשרה לעבוד עם ילדים. בשלב זה לא חובה שתהיה גננת אך חשוב מאוד שהצוות הקיים אכן הוכשר לעבוד עם ילדים בגיל הרך. יש לשים לב שהמטפלות מעניקות לילדים חום ואהבה ללא תנאי ושהן באות לעבוד עם ילדים מתוך אהבה אמיתית, מטפלות ש"קוראות" את צורכי הילד ומספקות לו אותם. סיפוק הצרכים בגיל זה חשוב וקודם להעשרה אינטלקטואלית.
- צוות המטפלות בגן או במעון יציב וקבוע ולא צוות שמתחלף - חשוב מאוד לילדים בגיל-הרך שהדמויות בחייהם תהיינה קבועות ולא מתחלפות, כדי לאפשר הסתגלות, פיתוח קשר בין המטפלת לילד והקניית ביטחון לילד. הילד צריך לדעת שכל בוקר הוא מגיע לסביבה מוכרת לא רק מבחינה פיזית אלא גם מבחינה אנושית, שאותו צוות מוכר מקבל אותו כל בוקר בגן. מלבד זאת, מעצם העובדה שהצוות בגן קבוע, יש פחות לחץ ומתח, כל אחת מכירה את השניה ויודעת מה תפקידה, כך שהתיפקוד בגן זורם בצורה חלקה יותר.
- יחס בין מספר הילדים למספר המטפלים המבוגרים - חשוב שיהיה מספיק כוח אדם בגן כדי שצורכי הילד יסופקו בהקדם, למנוע סכנות ולהעשיר את הילדים.
- חשוב ביותר שיהיה איבזור וריהוט בטיחותי המתאים לגיל הילדים ועומד בתקן כמו שולחנות, כסאות, שידת החתלה, שירותים כיורים וכו'.
- תנאים פיסיים - חשוב שהגן יהיה מקום מספיק מרווח, שקיימות בו גם פינות למשחק, כמו פינת בובות, פינת מטבח, פינת קוביות ופינה רכה בה ניתן לשבת בנחת ולנוח. בנוסף על כך, יש לבדוק עם עצמנו האם המקום נעים? האם לילד יהיה נעים לשהות במקום?
- ספרים ומשחקים המתאימים לגיל הילדים, אסתטיים ושלמים, מגוונים ומחודשים – כדי שיהוו גירוי אצל הילדים ויספקו את סקרנותם, שהרי ילדים לומדים רבות מהתנסותם. חשובה נגישות הילדים לרוב המשחקים והספרים
- חצר הגן – חשוב שתהיה מוצלת לפחות בחלקה ושיהיו מספיק מתקנים המותאמים לגיל הילדים. חשוב שהמתקנים יהיו בטיחותיים וכן שיהיו בגן אביזרים שישמשו את כל הילדים בזמן שהותם בחצר.
- המלצה/חוות דעת מהורים שילדם היה בגן – יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא תמיד מה שחשוב להורה אחד חשוב להורה אחר, למשל להורה אחד חשוב מאוד הניקיון והאסתטיקה ולהורה האחר חשובה העשרה. לכן, אין טוב ממראה עיניים. חשוב ללכת לגן ולהתרשם ממנו באופן אישי.
- מספר ביקורים בגן בשעות שונות – מומלץ לבקר בגן בעת פעילותו השוטפת,למשל בשעת משחק חופשי, מפגש בוקר, ארוחה וכו'.
נשאלת השאלה על מה להסתכל ולמה לשים לב בתוך הגן?
- סגנון המטפלות – האם המטפלת חמה או לא? האם הקשר שלה עם הילדים מלווה במגע, חיבוק, נשיקה? איך היא מתמודדת עם מצבים שונים למשל כשילד מרביץ, כשילד קם ממפגש הבוקר? כשילד לא רוצה להדביק? האם ילדים מתרפקים עליה? האם היא רגועה או נוטה להילחץ? כמה היא ערנית, כמה זמן לוקח לה להגיע לילד בוכה? האם בזמן משחק חופשי או בזמן משחק בחצר היא מכוונת למשחק ומשחקת מעט עם הילדים, או שהיא יושבת בפינת החצר? האם השפה שלה עשירה ותקינה? האם היא מגלה גמישות לצד הצבת גבולות?
- הילדים - האם הילדים רגועים? האם הם עסוקים או משועממים? האם יש שימוש בכל המשחקים או שהרבה מהם שמורים בארון כחדשים? מהו מספר הילדים, גילם וטווח הגילאים באותה כתת-גן.
- מפגש הבוקר - האם המפגש עשיר, האם תכני המפגש מובאים מעולם הילד, מותאמים לגילו? האם המפגש מלווה בהמחשות? למשל, אם המטפלת מדברת על אפרוחים - ניתן לתת לכל ילד אפרוח קטן או לעבור מילד לילד עם אפרוח.
- האם השירים מתאימים לגיל הילד ולקוחים מעולמו? האם נראה שהמטפלת השקיעה מחשבה ותכנון במפגש או שהעבירה את המפגש ב"שלוף". ניתן לראות זאת גם לפי התארגנותה לפני המפגש - האם הכינה אביזרים מראש לידה וכו'.
- סדר-יום - האם יש סדר-יום קבוע בגן, שכן סדר-יום מארגן הן את הצוות והן את הילדים ונותן ביטחון לכולם. כאשר יש סדר יום מוגדר, אז אין הפתעות: משחק חופשי, מפגש בוקר, ארוחה, יצירה, חצר וכן הלאה.
- תוכנית עבודה עשירה ומובנית - מתוכננת מראש, מבחינת נושאים, התנסות בחומרי יצירה וכדומה.
- עבודה בקבוצות - מצב המאפשר למטפלת להגיע לכל ילד באופן אישי. מבט חטוף בעבודות היצירה של הילדים למשל, יכול להצביע על מי באמת עושה את היצירה: הילד או הצוות?
- מיהו האחראי למסגרת? - מהי גישתו? האם הוא נכנס לגן? האם יש הדרכה? פיקוח?
- שאילת שאלות - אפשר ורצוי לשאול שאלות הן את האחראית והן את הצוות בנוגע לסדר-היום, גישה חינוכית, עידוד הילד, עונש, שאלות לגבי האוכל - האם הוא מגוון וכולל את כל אבות המזון? מי אחראי על בניית התפריט והפיקוח עליו? מה קורה כשילד לא אוהב אוכל מסוים שקיים בתפריט הקבוע? וכו'.
- מערכת יחסים בין הצוות הפועל בתוך המסגרת – האם יש "כימיה" ביניהן? האם העבודה זורמת בקלות? האם יש יחסים טובים ביניהן. אולי יש מתח ביניהן, שמתבטא בהרמת קול, בזלזול וכו'.
- אווירה בגן – האם האווירה הכללית בגן נעימה? רגועה? מקבלת?
חשוב לנו כהורים, להיות שלמים עם בחירת הגן. ברגע שנהיה שלמים עם בחירת הגן, נהיה רגועים יותר, המסר הזה יועבר לילד ללא מילים ויעזור לילד להיקלט במסגרת.
מה בנוגע למצלמות המתעדות את הנעשה בגן?
ישנה תופעה חדשה יחסית של מצלמות בתוך גני הילדים, המאפשרות להורה לצפות בילדו ובנעשה בתוך הגן. מצד אחד, הדבר נשמע נחמד ומספק ידע להורה על הנעשה בגן. ההורים יכולים לראות שהגננת או המטפלת בחרו או לא בחרו את ילדם להשתתף בפעילות כלשהי, נתנו או לא נתנו את המשחק לילדם, הקשיבו יותר או פחות לילדם וכן הלאה. יש לזכור כי ההורה איננו מכיר את כל מערך השיקולים של הגננת או המטפלת. מצב זה גם עלול למנוע היפרדות מנטלית של ההורה מן הילד.
הדבר הכי חשוב הוא, כשאנחנו בוחרים גן לילדנו, שאכן נהיה בטוחים במאת האחוזים בצוות העובד בגן, ולא, אין לשלוח ילד לגן שלא ממש סומכים על הצוות ומאמינים בו. יציאה לגן דורשת מההורים לשחרר את הילד, לסמוך עליו ולסמוך על הצוות, ללא קשר לקיומה של מצלמה.
ד"ר נאוה וולפסון
nava@wolfson.co.il
מומחית לחינוך והתפתחות ילדים
נימנית עם צוות המומחים של הירחון "הורים וילדים"
המאמר פורסם בירחון הורים וילדים
052-4700028
ד"ר נאוה וולפסון :
הציפיה מילדנו -
התנהגות -
שייכות -
שיתוף -
עידוד -
גבולות -
אווירה משפחתית -
פינוק -
הגנת יתר -
לחץ הורי -
ביקורת -
אושר -
עוד מאמרים -
למה חשוב לערוך צוואה